NK Stockholm - en ny epok, Stockholm

Nordiska Kompaniet har genomgått ett stort förnyelsearbete med såväl den fysiska miljön som ett utökat utbud samt den digitala närvaron.

Nordiska Kompaniet i Stockholm har gått in i en ny epok då Hufvudstaden utvecklat varuhuset i syfte att förstärka dess position som ett varuhus i världsklass. Utvecklingen innefattade såväl den fysiska miljön som den digitala närvaron, vilken har förstärkts med e-handel.

Hufvudstadens målsättning är att NK ska stärka sin position som ett varuhus i världsklass för att bli en mer upplevelserik scen för mode, skönhet och design.

För oss är det lika viktigt att förvalta vårt arv som att ständigt förnya oss och möta morgondagens kundbehov”, säger Ivo Stopner, Verkställande direktör, Hufvudstaden.

Arbetet med att ta NK Stockholm in i en ny epok tog ca tre år och omfattade ca 50 procent av den befintliga varuhusytan. Samtidigt växte varuhuset med ca 20 procent, dels genom omvandling av kontorsytor i NK-huset men framförallt genom att delar av parkeringshuset Parkaden på andra sidan Regeringsgatan blev en del av Nordiska Kompaniet. Med en helt ny entré i Parkaden förenas nu varuhuset med NK Parkaden och parkeringsytorna. På Entréplan har nya avdelningar skapats med inriktning på service, mat och hälsa. Som en del av utvecklingen har NK Saluhall byggts om. Här har plats skapats till några av Sveriges duktigaste matentreprenörer inom kött, fisk, ost, vegetariskt, bröd och choklad.

NK är fortsatt en inspirerande mötesplats och utbudet av mat och dryck har utökats på alla våningsplan i varuhuset.

Nordiska Kompaniet grundades 1902 och är ett av Sveriges starkaste varumärken. NK-varuhuset i Stockholm invigdes 1915 och Hufvudstaden har ägt fastigheten och varumärket Nordiska Kompaniet sedan 1998.